Glimt fra oppstarten av EnterNett, del 1

16. mars er det 20 år siden EnterNett ble formelt startet, og i den anledningen gjør vi et lite dykk i EnterNetts historiske arkiver.
16. mars 1997 var de kommende partnerne samlet hjemme hos Gunnar Houeland i Høyebakken på Tasta. Gunnar hadde laget utkast til aksjonæravtale og vedtekter, og i løpet av kvelden var EnterNett as formelt stiftet. Registreringspapirene ble signert og sendt til Brønnøysund, og 3 dager senere var vi formelt registrert i Foretaksregisteret.
I løpet av januar og februar hadde vi avholdt flere møter for å avklare forretningskonseptet for det nye selskapet. Utgangspunktet var løsninger som skulle hjelpe skolene til å komme seg på Internett, og i neste runde hjelpe dem til å bruke Internett på en best mulig måte.
8. februar vedtok vi en forretningsplan basert på følgende forretningsidé:
Vi tilbyr kompetanse, produkter og utvikling av tjenester knyttet til datakommunikasjon, datanettverk, og bruk av internett-teknologi.
I første omgang skulle satsingsområdet være skolene. Vi ville gå ut med en pakke der vi tilbød:
- rimelig oppkobling mot Internett
- rimelig oppsett av PC-nettverk dersom dagens PCer er frittstående
- opplæring av lærere som skal bruke Internett
- tilrettelagte web-sider for bruk i undervisning i ulike fag
De første ukene ble både TASTAturet og TastaNett brukt som arbeidsnavn på det nye selskapet (fire av oss bodde på Tasta, og alle fem var oppvokst på Tasta), uten at noen av oss var helt fornøyd med dette. 25. februar ble så EnterNett lansert for første gang.
22. april hadde vi konstituerende styremøte, der Gunnar ble valgt til styreleder, og jeg ble formelt ansatt som daglig leder i EnterNett, og 2. mai hadde jeg min første arbeidsdag for EnterNett. Men allerede før dette hadde Asle og jeg hatt møte med skolesjefen i Stavanger kommune 3. april, mens Leif og jeg hadde hatt møte med Sola kommune 16. april, så vi var godt i gang med å komme i inngrep med aktuelle skoler og kommuner.
I løpet av mai hadde jeg tett oppfølging av flere kommuner, og jeg var i møte med Sandnes kommune 16. mai. Flere av kommunene både på Nord-Jæren og lengre sørover var i gang med planarbeid og delvis også tilbudsinnhenting når det gjaldt Internett til skolene, så vi kom inn på rett tidspunkt flere steder, men det var tidlig i prosessen, og langt igjen før det var aktuelt å levere noe, så vi måtte selvsagt også finne andre prosjekter slik at vi kunne ha noe å leve av inntil vi fikk noen kunder på skolesatsingen vår.
Kunder det første driftsåret
De første inntektene EnterNett hadde var alle knyttet til min kompetanse på software-utvikling og testing. Den aller første fakturaen ble sendt 4. juni 1997. Den gikk til min tidligere arbeidsgiver, Siv. ing. Kjell G. Knutsen AS (KGK), og gjaldt 10 timers arbeid i tilknytning til et prosjekt som jeg hadde hatt ansvar for før jeg sluttet i KGK – en løsning for enkel opplasting av filer til en intranettløsning for NKL.
Comuniq
Et par ord om Comuniq, som var en av våre største og viktigste kundene de 2 første driftsårene: Siden slutten av 1980-tallet hadde selskapet slått seg opp på PC-baserte telefoniløsninger, bl.a. programvare for Call Center og Interactive Voice Response (IVR), som de bl.a. hadde levert til Telenors nummeropplysningstjeneste.
Firmaets gründer og primus motor var Steinar Kolnes, som senere har vært i medias søkelys som en av gründerne bak Biofuel, som gikk konkurs etter korrupsjonsanklager fra Statoil. Hans daværende kone var aktiv FrP-politiker i Sola kommune - dagens Barne- og familieminister Solveig Horne.
På den tiden vi jobbet for dem var de i ferd med å satse internasjonalt, med både hardware og software for bl.a. telefonsentraler ("PBX in a single PCI slot"), IVR, IP-telefoni og web-baserte Call Center. Vi gjorde vårt siste oppdrag for selskapet sommeren 1999 da jeg var to uker i Rapid City for å jobbe med et prosjekt, som jeg knapt nok kunne forklare den gang – og i hvert fall ikke i dag.
De to neste fakturaene gikk til Comuniq asa, et selskap på Sola som nylig hadde ansatt en tidligere kollega av meg fra Laerdal som prosjektleder. Han leide meg inn til to mindre prosjekter sommeren 1997: Cirka en ukes arbeid knyttet til testing av Borland InterBase, og en ukes arbeid med utredning av en framtidig software-arkitektur for en telefoni-løsning.
Så hadde vi et par prosjekter for Laerdal, bl.a. validering av et nytt avvikssystem som de hadde anskaffet (totalt 48.5 timer), samt testing og validering av en ny batteriløsning til en av Laerdals egenutviklede hjertestartere (117 timer).
I oktober 1997 kunne vi endelig sende vår første faktura knyttet til PC-drift. Vi fakturerte da Risavika Havneservice for installasjon av PCer og oppkobling i nettverk – totalt 4 timers arbeid(!) pluss noe utstyr. Den nye PCen var trolig innkjøpt via vår lokale samarbeidspartner Exess, som fakturerte kunden direkte.
I november 1997 kunne vi også endelig fakturere våre første oppdrag knyttet til web-utvikling. Vi hadde gjort en liten jobb (4 timer) med å tilrettelegge en e-postfunksjon i Litografens varebestillingsprogram, samt en tilsvarende jobb (5 timer) for Comuniq for å kunne sende e-post fra Comuniqs websider.
I begynnelsen av november inngikk vi en avtale med Comuniq om at jeg skulle jobbe 25 timer pr uke for dem i en periode på 26 uker, på et større prosjekt som de var i gang med. Avtalen ble imidlertid terminert fra Comuniq sin side etter 2-3 måneder da de hadde bestemt seg for å flytte all utvikling til en nystartet avdeling i Rapid City, South Dakota, USA.
Årets siste faktura gikk til Hilmar Ingolf Løland for bistand ved konvertering av word-dokumenter på 4 ulike språk med ulike nasjonale karakterer. Den gang som nå drev Hilmar for seg selv, men i mellomtiden har han også vært med å drive reklamebyrået Kolon. Han har vært en god samarbeidspartner i 20 år, både som kunde og leverandør.
To be continued ...