Nyheter / Entranett / Nyheter / Glimt fra oppstarten av EnterNett, del 2

Glimt fra oppstarten av EnterNett, del 2

Bilde fra innflyttingen i Sverdrupsgate 23, romjula 1997

Vi fortsetter vårt lille dykk i EnterNetts historiske arkiver

Regnskapstall

Vi hadde satt oss et ambisiøst budsjett med 620.000 kroner i inntekter for 1997. Dette var basert på salg av skoleløsning til cirka 25 skoler, samt salg av 200 konsulenttimer.

I ettertid er det lett å se at målet mht salg av skoleløsninger var altfor ambisiøst, men når det gjaldt konsulenttimer så nådde vi målsettingen med god margin. Vi solgte nemlig 433 konsulenttimer i løpet av 1997, og endte opp med kr 339.110 i driftsinntekter, og med relativt nøkterne kostnader gav dette et overskudd før skatt på kr 41.076.

Tar vi med de fire første månedene av 1998, så hadde vi kr 718.237,25 i driftsinntekter de første 12 månedene av EnterNetts historie, og pila pekte heldigvis oppover.

Investeringer i løpet av 1997

Historiske omsetningstall 

Samlet omsetning (eks mva) i disse 20 årene: 158.5 millioner kr

62 millioner i tjenester levert fra datasenteret vårt

35 millioner i salg av PCer og annen hardware

Mer enn 38.000 konsulenttimer til en samlet pris av 29.1 millioner kroner

Omsetningen har steget gradvis og passerte 20 millioner for første gang i 2016

Fram til årsskiftet 1997-98 hadde vi hjemmekontor, og vi brukte derfor bare de PCene vi allerede hadde hjemme, men i forbindelse med Skolemøtet høsten 1997 fikk vi behov for en ny og kraftigere PC som vi også kunne ha med oss på Skolemøtet. I begynnelsen av oktober kjøpte vi derfor vår første PC – en LEO P200M Mini-Tower, med Office-pakke og en 17 tommers monitor, samt en Canon BJC-620 fargeprinter – alt til den nette sum av kr 24.750 + mva.

Vi kjøpte også en Brother Telefax (kr 3.495, inkl mva), og i romjula 1997 handlet vi kontormøbler på Binders – 2 kontorstoler, 2 hjørnepulter med skuffeseksjon, samt 1 bokhylle – til en samlet pris av kr 15.071,54 + mva.

Innflytting i Sverdrupsgata

Vi hadde som nevnt hjemmekontor det første drøye halvåret. Men Gunnar Houeland hadde vært med å kjøpe en næringsseksjon i Sverdrupsgate 23 i et annet selskap som han også var styreleder i – Dak og Grafikk Service (DGS). Dette er dagens utleieseksjon (med backup-serverrom) inne i gangen.

Seksjonen er delt i to, med felles kjøkken, og DGS brukte den største delen (den som ligger nærmest hovedinngangen). Den minste (som Romsøes Bakeri leier nå) var utleid til Jon I Stie Shipbrokers, og denne delen var akkurat passe stor til våre behov. Stie hadde imidlertid 6 måneders oppsigelse, så vi måtte vente til årsskiftet 1997-98 før vi kunne flytte inn. Stie flyttet ut før jul, så i løpet av romjulen 1997 var alt klart for at vi kunne flytte inn i eget kontor!

Bilde fra innflyttingen i Sverdrupsgate 23, romjula 1997

Bilde fra innflyttingen i Sverdrupsgate 23, romjula 1997

Jon I Stie var naturlig nok ikke helt fornøyd med å bli kastet ut av kontorene han leide, men det hører med til historien at han senere kjøpte naboseksjonen inne i gangen (der H&C Regnskap nå holder til) og ble en god kunde av oss – inntil han flyttet seg selv og virksomheten til Kristiansand.

Samtidig med at vi forberedte oss på å flytte inn i eget kontor vedtok vi på styremøte i desember at vi skulle kjøpe oss inn i eiendomsselskapet, Skansen Vest AS, med en forholdsmessig eierandel. Vi kjøpte 30 % av aksjene til pålydende (totalt 15.000 kr), men måtte da samtidig garantere personlig for en forholdsmessig andel av lånet som var tatt opp da Skansen Vest kjøpte den aktuelle seksjonen.

DGS vokste ut av sin del av seksjonen, og flyttet ut våren 2000. Vi benyttet da anledningen til å flytte inn i den delen der DGS hadde vært, og leide senere ut den andre delen til NextGenTel i 3 år fra våren 2001. Da DGS flyttet ut av seksjonen, benyttet vi også anledningen til å kjøpe DGS ut av Skansen Vest, fortsatt til pari kurs, og senere kjøpte vi ut Gunnar Houeland, på samme vilkår, slik at EnterNett ble sittende som eier av hele seksjonen.

Historikk ansatte 

Vi har gjennom disse 20 årene hatt 33 personer på lønningslista, enten som fast ansatt eller innleid, inkludert de 13 som jobber her nå.

Hvis vi legger til 4 ungdommer som har hatt lønnet arbeid en kort periode og 4 som har hatt arbeidstrening eller praksisplass via NAV eller andre, samt 3 som jobber for samarbeidspartnere som mer eller mindre fullt ut får inntektene sine fra EnterNett og våre datterselskap, så har vi hatt 44 personer som har hatt lønnet arbeid eller fast arbeidsplass hos oss

Flere ansettelser?

Da vi avholdt konstituerende styremøte 22. april var det en målsetting at alle de 4 kompanjongene skulle være ansatt i en eller annen stillingsprosent innen 1. august. Det viste seg imidlertid vanskelig å få til.

Jeg ble den første ansatte i EnterNett, fra 1. mai 1997, men pga at jeg fortsatt satt i Fylkestinget i Rogaland – et arbeid som i snitt medførte en møtedag i uka, hadde jeg ikke kapasitet til å jobbe mer enn 80 %, og tok derfor heller ikke ut mer enn 80 % lønn.

Asle ble ansatt i 40 % stilling fra 1. august 1997. Han kombinerte jobben i EnterNett med å jobbe for Lundsvågen Naturskole på Hundvåg.

1. januar 1998 var det klart for tredjemann – Kjetil. Kjetil jobbet som IT-ansvarlig i Randaberg kommune på denne tiden, og for å forenkle overgangen, både for oss og kommunen, ble Kjetil leid ut tilbake til Randaberg kommune de første månedene etter at han begynte å jobbe i EnterNett, for å fullføre noen prosjekter.

Samtidig vedtok vi at Leif skulle benyttes til webprosjekter – på timebasis, og at målet var å tilby han en forholdsmessig stillingsbrøk i løpet av våren.  

Asle gikk opp til 80 % stilling fra 1. august, samtidig med at Leif ble ansatt i 40 % stilling. Ett år etter den opprinnelige planen var dermed alle 4 ansatt i ulike stillingsbrøker.

Strategiseminar 7. januar 1998

7.1.1998 hadde vi et internt strategiseminar, og her vedtok vi følgende målsettinger for 1998:

  • Etablere EnterNett som et uavhengig konsulentfirma i bransjen
  • Alle fire skal være i full jobb innen årets utgang
  • Heve firmaets formelle kompetansenivå
  • Driftsoverskudd

Satsingsområder for det første strekpunktet var:

  1. Internett- og kommunikasjonsløsninger for skoler og kommuner
  2. Internett- og kommunikasjonsløsninger for bedrifter
  3. Drift og vedlikehold av utstyr, programvare og lokalnettverk
  4. Opplæring i tilknytning til våre installasjoner
  5. Programmering, systemutvikling, software kvalitetssikring og software validering

Det siste punktet skulle imidlertid bare prioriteres så lenge dette var nødvendig for å sikre tilstrekkelige inntekter.

Nye kunder våren 1998

Vi fikk flere nye kunder i løpet av våren 1998, men det er spesielt tre av disse det er grunn til å trekke fram.

I januar 1998 fikk vi Dale Mottakssenter som kunde. Vi leverte en PC med CD-ROM-spiller og nettverkskort(!), og inngikk en driftsavtale på 20 timer. Utover året leverte vi mer PC-utstyr og gjorde mer arbeid for Dale. Dette var starten på vårt langvarige samarbeid med Hero.

(Note: Hero sa opp avtalen med EnterNett med virkning fra 1.1.2018, etter at eierne besluttet å samordne IT-funksjonenen hos Ikomm)

I februar/mars 1998 fikk vi avtale om vårt aller første webprosjekt. Kunden var Rogaland Kurs- og Kompetansesenter (RKK), som senere har vært en god kunde av oss i alle år, både på drift og utvikling. Gjennom samarbeidet med RKK var vi senere involvert i flere undervisningsprosjekter (senest nå i 2016/17 med IKT servicefag, etter mange år uten slike prosjekter), og Leif valgte senere å slutte i EnterNett da han fikk tilbud om ansettelse i RKK.

(Note: RKKs virksomhet ble overtatt av Fylkeskommunen fra 1.1.2018, og et 20 år langt kundeforhold kom til opphør i løpet av 2018. Kursdatabasen som vi senere utviklet for RKK drives imidlertid videre i en Read-Only-versjon for Fagskolen og SOTS)

Våren 1998 fikk vi også kontakt med Kjell Amdal og Øystein Hatleskog, som drev hver sitt enmanns takseringsfirma – K.A. takst og SKAtakst. De samarbeidet imidlertid, og trengte både IT-bistand, og hjelp til å få utviklet et saksbehandlingssystem for enkelt produksjon av takstrapporter o.l. basert på maler. Dette skulle bli starten på et langt og godt samarbeid. Amdal og Hatleskog startet senere Alltakst, som senere skiftet navn til Relia, som fortsatt er kunde hos oss. Og saksbehandlingssystemet, som først ble utviklet i Access, er i dag tjenesten SRS Nett, som opp gjennom årene har hatt en del brukere fra ulike selskap, men som det i dag bare er Relia som fortsatt bruker.

(Note: Relia fusjonerte med Takst Team fra 1.1.2021. Etter dette har SRS Nett bare en arkivfunksjon)